به گزارش اکوایران، آمریکا در زمینه حجم مبادله استیبل‌کوین‌ها در جهان پیشتاز است، اما زمانی که سهم خرید استیبل‌کوین‌ها به نسبت تولید ناخالص داخلی سنجیده می‌شود، ترکیه به رتبه نخست جهان صعود می‌کند.

به نوشته کوین تلگراف، در گزارشی موسوم به «گزارش کریپتو در بهار ۲۰۲۴» که در روز پنجشنبه (۶ اردیبهشت) توسط شرکت بلاک‌چِین «چِین ‌‌‎اِنَلیسِس» (Chainalysis) منتشر شد، ترکیه دارای بالاترین سهم خرید استیبل‌کوین به نسبت تولید ناخالص داخلی است. اِستِیبل‌کوین یا سکه پایدار نوعی ارز دیجیتال است که بر پایه یک دارایی ارزش‌گذاری می‌شود. این دارایی می‌تواند پول فیات، طلا، کالاهایی مانند فلزات گران‌بها یا ارزهای دیجیتال دیگر باشد. «تتر» پر استفاده‌ترین استیبل‌کوین دنیا است. قیمت هر تتر برابر با یک دلار آمریکا است.

بر اساس داده‌های چِین‌‌ ‎اِنَلیسِس، خرید استیبل‌کوین در ترکیه بین آوریل ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ برابر با ۴/۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است.

طبق اعلام «کیم گرائر»، مدیر تحقیقات چِین‌‌ ‎اِنَلیسِس، تولید ناخالص داخلی ترکیه در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۹۰۷ میلیارد دلار بوده و مجموع خرید استیبل‌کوین‌ها در این کشور نیز به رقم ۳۸ میلیارد دلار رسیده است.

او همچنین اعلام کرده اینگونه خریدها شامل هرگونه سوآپ میان لیر ترکیه و یک استیبل‌کوین بوده است.

خانم گرائر افزود: «این عدد نشان‌دهنده آمار کلی انتقال لیر ترکیه به استیبل‌کوین و استیبل‌کوین به لیر بوده است و این اتفاق تأثیری بر میزان تولید ناخالص داخلی ندارد و ما تنها میزان خرید استیبل‌کوین به نسبت تولید ناخالص داخلی را سنجیده‌ایم.»

اندازه بازار استیبل‌کوین در اقتصاد ترکیه از دیگر اقتصادهای تحلیل‌شده توسط چِین‌‌ ‎اِنَلیسِس متمایز است و تایلند و گرجستان در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. بر اساس این گزارش، خرید استیبل‌کوین در تایلند و گرجستان به ترتیب ۱/۳ و ۰/۷ درصد تولید ناخالص داخلی این کشورها در مدت مشابه بوده است.

ایالات متحده در رتبه چهارم قرار دارد و دارای سهم ۰/۵ درصدی خرید استیبل‌کوین به نسبت تولید ناخالص داخلی است، در حالیکه اتحادیه اروپا با سهم ۰/۳ درصدی در رتبه بعدی قرار دارد.

تازه‌ترین قیمت بیت‌کوین و اتریوم

بر اساس داده‌های سایت اینوستینگ، قیمت بیت‌کوین در روز پنجشنبه (۶ اردیبهشت) از ۶۲ هزار و ۸۸۹ دلار تا ۶۴ هزار و ۸۷۰ دلار نوسان داشته است. این رمزارز در ساعت ۱۰ شب به وقت ایران، ۶۴ هزار و ۵۲۲ دلار معامله شده است. تغییر قیمت بیت‌کوین در ۲۴ ساعت گذشته مثبت بوده و قیمت آن بیش از ۴۰۰ دلار افزایش یافته است.

ارزش معاملات بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۳۳/۸۸ میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته گذشته بیش از ۳ درصد رشد داشته است.

همچنین قیمت اتریوم در همین روز از ۳ هزار و ۷۸ دلار تا ۳ هزار و ۱۷۱ دلار نوسان داشته است. این رمزارز در ساعت ۱۰ شب به وقت ایران، ۳ هزار و ۱۵۷ دلار معامله شده است. تغییر قیمت اتریوم در ۲۴ ساعت گذشته منفی بوده و قیمت آن حدود ۳۰ دلار کاهش یافته است.

ارزش معاملات دومین ارز دیجیتال جهان در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵/۳۹ میلیارد دلار بوده و ارزش آن نسبت به یک هفته قبل حدود ۳ درصد رشد داشته است.